JACQUES BAGE
JACQUES BAGE
SELECTED WORK
JACQUES BAGE
SELECTED WORK
JACQUES BAGE
JACQUES BAGE
SELECTED WORK
JACQUES BAGE
SELECTED WORK
SELECTED WORK
ANGELO VULLO
SELECTED WORK
SELECTED WORK
Cette peinture s’est développée un temps selon divers motifs décoratifs. Mais elle ne s’y limita nullement. Comme pour bon nombre d’artistes de la modernité (depuis Matisse jusqu’à Wim Delvoye, en passant par Christopher Wool) l’usage des arts décoratifs d’Orient ou d’Occident est ici le moyen d’accéder à une force de l’art que les images ne procurent pas, ou rarement.
Ensuite, Angelo intensifia son décorum pictural en termes de réseau. Ce dernier étant à vrai dire aujourd’hui, l’incarnation la plus vive des trames anciennes de la mosaïque et de la tapisserie. Grande maturité de cette peinture et correspondance même dans la recherche et la durée avec les technologies de notre temps. Les réseaux d’Angelo Vullo m’apparaissent comme les textiles minéraux d’un vaste entrelacs pixellisé. Quelque chose d’ancestral et de nouveau, comme si Seurat, Klee, Byzance, Mondrian, Bonnard et quelques autres pouvaient ici être relus.
Le décoratif, en effet, est une voie royale de l’abstraction. On y géométrise le sensible sans pour autant le soustraire au plaisir d’un chacun. Les Primitifs le savaient, y encourageant une écriture visuelle collective. En quelque sorte, Angelo Vullo expérimenta là sa peinture comme une sorte de milieu. Le spectateur ne la regardait pas à distance mais selon une sorte de corps-à-corps avec une couleur florale.
Pierre Sterckx, 2013
GÉRARD STRICHER
SELECTED WORK
At first glance, we are seized violently by the works of Stricher, as would powerful arms. This faculty seems to be that of a force with bright colors, from which emerges an obvious abstraction.
Have we not already experienced such a sensation? While leafing through the pages of my visual memory, I stopped at Karel Appel, the Dutch co-founder of the COBRA group. He appropriated, without restraint, more than half a century ago the "automatic drawings" of the surrealists and flirted excessively with the unconscious. These canvases illustrate battlefields devastated by the aggressive force of colors.
They could have guided Stricher on the path of spontaneous painting. However, it is certain that Van Gogh is also one of his models. In 1889, the latter wrote in a letter that he wanted to continue and develop "the insolent combination of bright colors and thus create paintings with simple subjects and garish colors". The future disciple Stricher highlights this “liberated color” which opened a breach and caused the hatching of Moderns, Fauves and Expressionists. For Stricher too, the revival of art from color means, as for Van Gogh already, "the revival in the perception of reality: the fundamental purpose of the Moderns".
Text : Manfred Schneckenburger
SérénitéGérard STRICHER 2019 - 92 x 73 cm - Oil on canvas | Danse TropicaleGérard STRICHER - Dyptique 146 x 228 cm - Oil on canvas | L'Important...Gérard STRICHER 2020 - 130 x 97 cm - Oil on canvas | IntermèdeGérard STRICHER 2020 - 130 x 97 cm - Oil on canvas |
---|---|---|---|
Les Jeux des ElfesGérard STRICHER 2019 - 97 x 130 cm - Oil on canvas | ZephyrGérard STRICHER - 2018 - 116 x 89 cm - Oil on canvas | Terre LointaineGérard STRICHER - 2018 - 130 x 97 cm - Oil on canvas | NocturneGérard STRICHER - 2018 - 130 x 97 cm - Oil on canvas |
Carnaval à VeniseGérard STRICHER - 2018 - 116 x 89 cm - Oil on canvas | Jardin d'HiverGérard STRICHER 2017 - 160 x 160 cm - Oil on canvas |